• Image 1
    Image 2
    Image 3
    Image 4
    Image 5
    Image 6

Történetek és cikkek

Egy turistavonat régi kocsijainak restaurálása Spanyolországban

2022. október 25.

Egy turistavonat régi kocsijainak restaurálása Spanyolországban

A spanyol RENFE Viajeros vasúttársaság felkért egy fűrészmestert egy hordozható Wood-Mizer géppel, hogy állítson helyre négy régi Strawberry Train kocsit. A kocsik csaknem száz éve készültek fából.

Szerző: Juan Manuel Miranda, MADERA-SOSTENIBLE
Videó vágás és gyártás: Ignacio González, UTOPIA FILMMAKERS


Spanyolországban az 1930-as évekig gyártottak ilyen típusú, fából készült vasúti kocsikat. Összesen 406 darabot készítettek és használtak harmadik osztályú kocsiként a spanyol partok mentén közlekedő személyvonatokon. Amikor bevezették a fém vasúti kocsikat, a vasúttársaságok vonakodtak megrendelni őket, mert Spanyolországban nagyon meleg a nyár, és a fa kocsikat könnyebb volt hűvösen tartani.

1972-ben a harmadik osztályú utazást megszüntették, és a vállalatok választás elé kerültek - vagy felminősítik a fa kocsikat másodosztályú státuszba, vagy leállítják a használatukat. A korszerűsítési ár azonban túl magas volt, és a kocsik rendeltetése is megváltozott.  Lakás lett belőlük, mobil műhely, bolt, iskola, és egy ilyen kocsit jelenleg tárgyalóteremként használnak a RENFE Viajeros irodájában.



A 80-as években újra bevezették a régi fából készült kocsikat a turisztikai „Strawberry train” beindításával – ez egy kiváló minősítésű utazás veterán kocsikkal Madridból Aranjuezbe és vissza a madridi közösség számos látnivalóját útba ejtve.



A „Strawberry train” négy kocsiból és két tehervagonból áll. A nedvesség és az idő azonban fokozatosan tönkretette a szerkezet fa elemeit, így teljes felújításra volt szükség.

„Azonnal egy problémába ütköztünk: szükségünk volt a kocsik rajzaira, hogy a felújítást végző személy helyreállíthassa a kocsikat eredeti állapotukra” – mondja Juan José Peña, a RENFE Viajeros műszaki szakértője. „A Riga Chartából indultunk ki, amely egyrészt azt mondja, hogy a rekonstrukció célja a kulturális örökség megőrzése és bemutatása, másrészt, hogy ebben a folyamatban meg kell őrizni a hitelességet (beleértve a módszereket, a kialakítást, az anyagokat és alkalmazásokat), meggyőzően bizonyítva ennek a tárgynak a jelentőségét.”



Ahol az eredeti tervek szerint tölgynek kell lennie, ott tölgyet használtak. Más esetekben, ahol a tervek szerint jelenleg nem elérhető teakfából készültek volna a külső burkolatok, a hasonló tulajdonságokkal rendelkező „iroko” fát, más néven „afrikai teakfát” választották.

„Kinyitottuk a kocsik belsejét, de nem is sejtettük, hogy mi vár ránk - a tervek több mint 100 évesek voltak, mert a kocsik is csaknem 100 évesek.”




A „Strawberry train” négy kocsiját 1920-ban, 1923-ban, 1927-ben és 1929-ben gyártották különböző gyártók, így a kialakításukban is különböznek. Az utolsó, legmodernebb kocsi a videóban tekinthető meg. Érdekes módon a legrégebbi kocsi (1920) volt a legjobb állapotban.

Ebben a projektben Emilio González Rodriguez asztalosmestert kérték fel, hogy segítsen a kocsik felújításában, különösen a fa részek esetében. A Wood-Mizer LT20 mobil fűrészgépével érkezett meg a RENFE Viajeros műhelyébe.



„Igazi Wood-Mizer rajongó vagyok! Ez a gép a legjobb munkatársam” – mondja Emilio. „A fűrészgépnek köszönhetően én végeztem el a munka nagy részét a kocsik helyreállításában. A Wood-Mizer fűrészgép nem egyszerűen csak rönköket fűrészel. Ez a gép precíz vágásokat ejt, ami nagyon fontos különálló elemek készítése során. Rengeteg fát és időt spóroltam meg.”

Az LT20 fűrészgép beépített elektronikus eszközzel rendelkezik, amely elmenti a szükséges deszkaméreteket a mikroprocesszor memóriájába, így a gép rugalmasan és gyorsan működik.




A projekt kezdetén minden kocsihoz 16 gerendára volt szükség. Végül ebből 40 darab lett. Emilio az összes ablakhoz és redőnyhöz elkészítette a kereteket – minden kocsiban 20 ablak van. Aztán rátért a belső részletekre: korlátok, fogantyúk, padlódeszkák. „És tudjátok, mi a legfontosabb nekem? Az, hogy mindezt egyedül csináltam meg! Egy tipikus fűrészgép esetében legalább még egy emberre lett volna szükség.”



Emilio fűrészgépe engedéllyel rendelkezik közúti szállításra. „Mivel a Wood-Mizer gépemet dízelmotor hajtja, az autómmal hoztam ide. Mindenki csodálkozott, és így szólt: „Igen, erre a kocsira van itt szükségünk!”



„Ez egy gyors és pontos gép, amely egy életen át bírja, ha jól vigyáz rá az ember. Ideális gép asztalosok részére. Használhatja a műhelyben, de bárhol is. A Wood-Mizer spanyolországi forgalmazói megtanítottak a gép kezelésére. Mindig felvehetem velük a kapcsolatot, ha bármilyen kérdésem van” - magyarázta Emilio.



A projektben Andrea Novosad restaurátor is részt vett. Az ő feladata a még meglévő elemek helyreállítása volt. A fa részeket fa konzerváló szerekkel is lekezelte, színezte, majd véglegesre alakította. A fém alkatrészek esetében is hasonló volt a folyamat - csiszolás, korróziógátlás és védőzománcos festés.

„A Wood-Mizer fűrészgép használatával új alkatrészek születtek. Az én dolgom az, hogy megvédjem, lefessem és véglegessé alakítsam őket” – mondja Andrea. „Az a nagyszerű ezekben a kocsikban, hogy csodálatos mérnöki tudás van mögöttük. Ez nem csak egy falécekkel borított doboz. Átgondolt illesztési, rakodási és rögzítési rendszerek vannak bennük, amelyeket tanulni lehet, és ezeket meg kell óvnunk. Hihetetlen szerencse, hogy ezek a régi kocsik nem vesztek el!”




***

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Hírszoba

Közösségi média

HÍRLEVÉL

Newsletter

Ha tetszett Önnek ez a cikk, ne maradjon le a következő cikkekről sem! Iratkozzon fel a havi értesítőnkre és a cikkeinkre, amelyet a postafiókjába kézbesítünk.

Feliratkozás