Forradalom két keréken – Egy új fűrészipari technológia születése
Cimkék

Ez a cikk az LT40 hordozható fűrészgép fejlődésével foglalkozik, a Wood-Mizer archívumai és a kutatás-fejlesztés, az ügyfélszolgálat, az értékesítés és a marketing szakértőivel készült interjúk alapján. És természetesen az LT40 fűrészgéppel dolgozó ügyfelek visszajelzései alapján szerte a világon.
Az első mobil szalagfűrész 1982-ben, az Egyesült Államokban kezdett történelmet írni, amikor két tehetséges mérnök, Don Laskowski és Dan Tekulve egy új gépet tervezett, amivel rönköket lehetett feldolgozni. Bárki használhatta a gépet, hiszen a fűrészüzem egyszerű volt, a munkavégzés helye pedig bárhol lehetett, hiszen a gép könnyű és hordozható volt. Ugyanebben az évben alapították meg a Wood-Mizer céget. A fűrészgép modell az „LT” nevet kapta - ezek a mérnökök vezetékneveinek kezdőbetűi: „Laskowski és Tekulve”. Az innovatív fűrészipari technológia gyorsan hírnevet szerzett magának a fűrészmesterek körében szerte az Egyesült Államokban, és végül a 80-as évek végén elérte Európát is.


Wood-Mizer Europe main office in Koło, Poland in the early 90s
Európa üdvözli az első LT40 fűrészgépet
A Wood-Mizer Europe története 1989-ig nyúlik vissza, amikor az USA-ban élő Jerzy Hajduczyk lengyel vállalkozó felismerte a Wood-Mizer fűrészüzemben rejlő lehetőségeket Lengyelországban. Professzionális építészként Hajduczyk a favázas építés és a famegmunkálás lelkes híve volt. Találkozott Don Laskovskyval, és azt javasolta, hogy kezdjék el a fűrészüzemek forgalmazását Európában, miközben a favázas családi házak építését népszerűsítik Lengyelországban. 1990 nyarán az újonnan megnyílt Wood-Mizer iroda a lengyelországi Koło városában megkapta az első LT40 fűrészgépét.


Wood-Mizer Industries assembly facility in Koło, Poland


Wood-Mizer LT40 ready for towing
„Emlékszem, az első két LT40-es fűrészgép, amely Amerikából érkezett hozzánk, az 1988-ban gyártott '87-es modell volt. A következő hónapokban az LT30-as és LT40-es modellek érkeztek hozzánk, amelyek a munkapad hosszúságában tértek el egymástól. Az LT30 kerete 5,1 m, az LT40-é pedig 6,4 m hosszú volt, a fűrészfej pedig ugyanaz volt a két modellen” – emlékszik vissza Robert Fret, a Wood-Mizer ügyfélszolgálatának „öreg motoros” szakértője. „Az első fűrészgépeket, amelyek Kołóba érkeztek, nyilvános bemutatókra és bérfűrészelésre használtuk.” Ez a fűrészüzemi szolgáltatás népszerű volt a lakosság körében, és a jól képzett Wood-Mizer technikusok a közeli városokban, falvakban is bemutathatták az új technológiát.
Az 1990-es évek eleje Lengyelországban a bonyolult gazdasági és politikai átalakulások, valamint a fűrészipar stagnálásának időszakát jelentette, amely sürgős reformokat igényelt. Sok fűrészipari vállalat használt régi és helyhez kötött, vastag szalagos keretes fűrésztelepeket, amelyek korlátozott átmérőjű rönköket tudtak feldolgozni. Ráadásul ezek a régi fűrészgépek rengeteg energiát emésztettek fel és rengeteg hulladékot termeltek. Az ügyfeleknek a rönköket a helyhez kötött fűrészgépekhez kellett szállítaniuk, ami többlet szállítási költséget jelentett. „A régi keretes fűrészgépeken a rönköket teljesen el kellett fűrészelni, mielőtt a kezelő láthatta a fűrészelt anyag minőségét. Általánosságban azt lehetett mondani, hogy beraktunk egy rönköt a fűrészgépbe, és reméltük, hogy a gép által előállított fa többé-kevésbé jó. A többi nem más, mint hulladék” – mutat rá Robert Fret.
A mobil LT40 fűrészgép a fűrészelés új módját kínálta. „Amikor az első fűrészgépekkel a közeli falvakban autóztunk, hogy rönköket vágjunk ügyfeleinknek, egész környékek jelentek meg, hogy megnézzék a gépet. Az emberek azt kérdezték tőlünk, hogy ez milyen gép, és mit lehet vele csinálni. Nem hitték el, hogy a fűrészgép munkapadja elbírja egy nagy nyárfa súlyát. Nagy meglepetésükre az LT40 különösebb erőfeszítés nélkül deszkákra és gerendákra vágta fel az ilyen rönköket. Ügyfeleink a vártnál lényegesen több fát nyerhettek ki egyetlen rönkből. Az iparág számára ez nem csupán egy áttörés volt. Forradalom volt!” emlékszik vissza Dariusz Kujawa, az ügyfélszolgálati osztály vezetője és a Wood-Mizer egyik legtapasztaltabb alkalmazottja, aki a 90-es évek elején a vállalatnál kezdte karrierjét.






Egy másik forradalmi megoldás a fűrészgépen használt vékony, robusztus és nagyon hatékony szalag. A keskeny bevágású szalag technológia lehetővé tette a fűrészgép számára, hogy értékesebb fát állítson elő minimális hulladékkal és kevesebb energia felhasználásával. „Ezzel a fűrészgép szalaggal akár 90 cm széles tölgyfa rönköt is el lehet fűrészelni. Az emberek nem hitték el, hogy ez lehetséges. A különböző bemutatókra és kiállításokra mindig rengeteg néző érkezett, akik alig várták, hogy besegítsenek nekünk a rönkök cipelésébe. Fantasztikus volt a reflektorfényben lenni!” – emlékszik vissza Robert Fret.
Innovatív konstrukció
Az első Wood-Mizer fűrészgép mérnökei jól ismerték a faipar akkori helyzetét. Olyan mérnöki megoldásokat alkalmaztak, amelyekről úgy gondolták, hogy egy modern fűrészgépnek rendelkeznie kell. A fűrészgépet úgy tervezték, hogy könnyű legyen, könnyen lehessen kezelni, és ami a legfontosabb, hordozható legyen. A gép lehetővé tette a felhasználó számára, hogy bárhová elszállítsa a gépet, hogy a faanyagot biztonságosan és kényelmesen lehessen feldolgozni.




„Innovatív volt a gép könnyű kialakítása és a fűrészgép vontatásának lehetősége is. Az egyik első gép, amely Lengyelországba érkezett, a Wood-Mizer LT40 hidraulikus, 24 lóerős benzinmotoros fűrészgépe volt, 1200 kg körüli tömeggel. Egyszerű hidraulikus munkapad funkciókkal rendelkezett, mint például a központi rögzítő, a rönkfordító, a rakodókarok és szintező mechanizmus. Soha nem felejtem el azt, ahogy átvontattuk a fűrészgépet a városon egy kis személygépkocsival - ma már mosolygok, ha arra gondolok, milyen aránytalan volt ez” – vallja be Dariusz Kujawa.
Az LT40 fűrészgép nemcsak a fűrészipar forradalmát jelentette, hanem a hétköznapi emberek számára is lehetőséget adott vállalkozás elindítására. Üzleti szempontból intelligens döntés volt beruházni egy mobil gépbe, amellyel az ügyfél telephelyén fa termékeket lehet előállítani. Az LT40 a vártnál jóval több fát tudott előállítani a vásárlónak, és a keletkezett hulladék minimális volt. „Az LT40 lehetőséget teremtett a tulajdonosaik számára, hogy jól keressenek, miközben bebizonyították, hogy a gép teljesen elegendő egy virágzó vállalkozás működtetéséhez” - mondta Robert Fret.






Kategóriájában vezető
A gép a kezdetektől fogva jól megtervezett, és olyan jellemzőkkel rendelkezik, amelyek új irányt szabtak a többi fűrészgép számára. Az LT40 mérnöki szabvány lett az LT sorozat összes fűrészgépére nézve, amelyek jól ismertek a konzolos fűrészfejről, amelyet egyetlen tartókonzol tart a munkapad fölött.
„Ha LT40-et vásárolsz, egy „legendát” kapsz. Egy olyan vállalkozás számára, ahol a termelés állandó szinten van, és nincs szükség a mennyiség növelésére, ez a fűrészgép gyakorlatilag egy „örök darab” – magyarázza Dariusz Kujawa.




Az ezt követő 40 évben számos fejlesztést és módosítást hajtottak végre az LT40 fűrészgépen a biztonság, a kezelő kényelmének, a vágás hatékonyságának és pontosságának növelése érdekében. A felhasználók több esetben javasoltak gyakorlati fejlesztéseket.
Az LT40 fűrészgép tervezésének figyelemre méltó fejlesztései a következők:
• az első módosításokat 1987-ben vezették be az Egyesült Államokban
• a vezérlő kapcsolók egyesítése egy dobozban (1991)
• túlfutó fékrendszer bevezetése (1992)
• a gép keretének jelentős korszerűsítése (1996)
• a „Simple Set” - automatikus deszkavastagság-szabályozás bevezetése (1997)
• a váltóáram bevezetése és a metrikus rendszerre való átalakítás (1998)
• a KUBOTA benzinmotorok bevezetése (2000)
• a fűrészfej WIDE változatának bemutatása (2020)